Ridsport för alla!

Välkommen till Enköpings Ridklubb!

ERK är en ideell förening som verkar för att främja ridsport som motion, folksport och tävlingsidrott samt att sprida kunskap om god hästhållning och säker hantering av hästar. I föreningens huvuduppdrag ingår att skapa goda möjligheter till meningsfull fritid för barn och ungdomar men också vara en mötesplats för alla hästintresserade oavsett ålder, kön eller etnisk bakgrund.

Vi bygger vår verksamhet på våra värdeord Kunskap, Gemenskap och Engagemang, och värnar om hästen och människan enligt Svenska Ridsportförbundets ledstjärnor. Att vi är en ideell förening betyder att alla medel som ridklubben tjänar återinvesteras i verksamheten.

Ridklubben blir så bra som vi själva gör den. Alla kan inte göra allt men alla kan göra någonting. Vi tillsammans är ridklubben.

Vi vill i en trivsam och professionell miljö utbilda skickliga ryttare med kunskap och förståelse för hästens behov. ERK vill stimulera till att skapa ett livslångt intresse för hästar och ridsport. Vi vill erbjuda aktiviteter och utbildningar från nybörjare till elitnivå.

• Klubben är Enköpings näst största fritidsgård och fyller en viktig uppgift.
  • Klubben leds av en styrelse. Dessutom har vi en ungdomssektion (US) med egen styrelse.
  • US:s har ansvaret för aktiviteter som barnkalas, luciashow, spökkvällar m.m.
  • ERK bedriver en ridskoleverksamhet med utbildade ridlärare och med lämpliga hästar inom Svenska Ridsportförbundets riktlinjer.
  • ERK bedriver träning inom hoppning och dressyr på alla nivåer som medlemmarna önskar och föreningens ekonomi tillåter.
  • ERK arrangerar tävlingar på alla nivåer från klubbnivå till internationell nivå i såväl hoppning som dressyr, inom vad medlemmarna önskar och föreningens ekonomi tillåter. En tävlingsverksamhet där medlemmen kan utvecklas, delta, besöka och arbeta i.
  • ERK håller god kvalitet på ett brett utbud av aktiviteter för att alla medlemmar ska hitta något värdefullt, med en bred föreningsverksamhet som främjar föreningslivet.
  • ERK har möjlighet för privatryttare att stalla upp sina egna hästar för gemenskap och engagemang. Det finns plats för 12-14 hästar.

Det är medlemmarna som gör klubben och alla är välkomna – det vi har gemensamt är kärleken till våra fyrbenta vänner HÄSTARNA